Didgaheno.ir | Fa | En | Login        
قسمت سي ام - يك توصيه نابجا


18 آذر 1393


يك توصيه نابجا

قسمت  سي ام
 

عملکرد يکي از رؤساي شعب شهرستان‌ها رضايت‌بخش نبود و گزارش های پرشماری مبنی بر نارضايتي از رفتار و کردارش به دست ما می رسید. بايد فکري مي‌کرديم. باید واکنشی نشان می دادیم. تذکرات و نصایح چندباره کارساز نشدند و لذا همه اعضا در کميته انتصابات به اين نتيجه رسيديم ايشان را در اولين فرصت جابجا کنيم. جابجا کنيم و پست رديف دو را برايش در نظر بگیریم.
مقدمات کار فراهم شد و حکم تایپ شده جابجايي اين همکار براي امضا روي ميزم آمد. در همين اوقات فرماندار آن شهر تماس گرفت و گفت « ...رئيس شعبه شما در اين شهر به درد نمي‌خورد. به حرف‌هاي ما هم گوش نمي‌سپرد. تقاضا داريم ايشان را سريع‌تر از اين شهر برداريد و فرد مناسبی را منصوب نماييد ».
در پاسخ گفتم «... بايد بررسي کنيم و اگر در جمع‌بندي‌ به سخنان شما رسيديم جابجايش خواهیم کرد ». ‌ ایشان بلافاصله گفتند « ... درخواست تسريع دارم » و من هم دوباره پاسخ دادم باید بررسي کنيم و سپس تصميم‌ بگيریم. پس از خداحافظي با فرماندار و قطع تماس خطاب به همکاران کارگزيني گفتم «... حکم را برگردانيد. برگردانيد و پس از گذشت سه ماه برای امضا بياوريد ».
همکاران از اين دستور متعجب شدند. متعجب شدند ولی چيزي نگفتند. يکي دو روز بعد ، معاون اداره که از امضا نشدن حکم و توقف آن باخبر شده بودند با تعجب پرسيدند «... آقاي رئيس ، مگر شما موافق جابجايي رئيس شعبه نبوديد؟ » پاسخ دادم « بودم و اکنون هم همان عقيده را دارم! ». دوباره با تعجب بیشتر پرسيد «... پس چرا حکم را امضا نکرديد؟ دليل خاصي دارد؟ »
ماجراي تماس فرماندار را با ايشان درمیان گذاشته و افزودم «... درست است که ما پیشتر تصميم بر جابجايي اين رئيس شعبه گرفته بودیم. اما اگر اکنون حکم را اجرا مي‌کرديم امر بر فرماندار مشتبه مي‌شد که ما به دليل تماس ايشان تن به جابجايي داده ایم. داده ايم و با توصيه ايشان رئيس جديد را منصوب کرده ايم. یعنی رئيس جديد هم از دخالت‌هاي بي‌مورد فرماندار در امان نمی ماند » و افزودم « ... به همين دليل اين حکم را بعد از سه ماه به اجرا خواهيم گذاشت ».
معاون گفت «... اين حرف و تصميم بسيار منطقي است. منطقي است و نشانگر اقتدار بانک ».
پس از سپري شدن روزهاي متمادي ، فرماندار يکي دوباري موضوع را پيگيري کرد. پيگيري کرد و من هر بار همان پاسخ را ‌دادم . او به استاندار مراجعه کرده و گلايه و شکايت کرد. که اين‌ها به درخواست من توجه نكرده و رئيس شعبه را جابجا نمي‌کنند .
استاندار مرا دعوت کرد و گلايه و شكايت فرماندار را به اطلاعم رساند. همان پاسخ را به آقاي استاندار هم دادم. دادم و ايشان تأکيد کردند اگر زودتر به نتيجه رسيديد اقدام کنيد.
فرماندار به اين در و آن در زد ولي نتيجه‌اي نگرفت و پي برد اين امر شدني نيست. بنابراین از در دوستي ظاهر شد. از در رفاقت آمد و براي چندمين بار تقاضايش را تکرار کرد. در پاسخ اصل ماجرا را به ايشان گفتم. گفتم «... حکم رئيس شعبه آماده بود و مي‌خواستم آن را امضا کنم که شما تماس گرفتيد. بنابراین براي اين که برداشت نشود تماس شما رئيس را جابجا کرده، اين امر را به تأخير انداختيم » و در ادامه اضافه کردم: « اما ده روز ديگر اين حکم اجرا خواهد شد. اجرا خواهد شد چون ده روز بعد ،‌ مهلت سه ماهه تمام خواهد شد. »
سرانجام همه آنها ، هم فرماندار و هم همکاران اداره دریافتند شأن و جايگاه بانک ملي ،‌ مديران و روسای شعبه‌ها بسیار با اهميت‌تر از توصيه‌هاي تلفني براي جابجايي‌ها و يا تغييرات است.

روزهاي خوش بانک

چند ماه از استقرارم در استان و اجراي برنامه‌هايم سپري شده بود و آرامش و صميميت اداره را دربرگرفته بود. از حاشيه‌هاي تخریبی نشانی برجای نمانده بود و همکاران با جان و دل کارهای شان را انجام می دادند. بانک ملي استان گيلان مزيت‌هاي پرشماری داشت ، اما بسیاری از آن مزایا به دليل درگيري‌ها و مسائل حاشيه‌اي به هدر مي‌رفتند. يکي از اين مزيت‌هاي مهم و اساسي، نيروي انساني کارآمد و فهيم آن بشمار می رفت. مديريت بايد تدبيري مي‌انديشيد تا آنان را با هم منسجم كند. تا بانک و استان از هم‌افزايي توان اين نيروها بهره‌مند شود. اين امر با زدودن کدورت‌ها و تدوين و اجراي برنامه‌ها به نتيجه رسيد و همه براي موفقيت و پيشرفت سازمانی کنار هم قرار گرفتند.
دو تن از معاونين پيشکسوت به افتخار بازنشستگي نائل آمدند و دو تن از همکاران جوان،‌ پرانرژي و تازه نفس جاي‌شان را گرفتند. برخي از رؤساي کارآمد حوزه‌ها را جابجا کرديم و جاي خالي برخي حوزه‌ها با انتصاب افراد شايسته پر شدند.


                              

رئيس شعبه ممتاز رشت و رؤساي حوزه‌ها از کارآمدترين و با دانش‌ترين نيروهاي ما بشمار می رفتند. در کنار اين‌ها، کارشناسان و بازرسان اداره نيز از بهترين‌هاي استان بودند. در دلسوزي و صداقت رؤساي دواير ستادي ترديدي وجود نداشت. رؤساي شعب با تعصب مثال‌زدني ، توان همه همکاران را بکار گرفته و پيش مي‌رفتند .
همه اين عوامل سازنده و مزيت‌ها ، ظرفيت قابل‌توجهي براي استان ایجاد نمودند. ظرفيتي که بايد از آن‌ها به سود بانک ملي و خدمت به مردم استفاده ميکرديم. زمانی که فضاي يکدلي ، صميميت و انسجام در بانک و میان همکاران موج مي‌زد. برداشتم اين بود همه با تعصب و تمرکز خاصي براي موفقيت بانک کار و تلاش مي‌کنند و صحنه‌هاي پرشوری را رقم می زنند. صحنه‌هاي به ياد ماندني و ستودني.
ديگر از شکايت‌ و نارضايتي‌های استانی در باره بانک ملی خبري نبود و جاي شان را تقديرکردن ها و سپاسگذاری ها گرفته بودند. در اکثر محافل و مجالس استان از بانک ملي تقدير مي‌کردند. در ارزيابي سالانه عملکرد کليه سازمان‌ها ، بانک‌ها و ادارات استان ، پس از سال‌ها بانک ملي به عنوان دستگاه و بانک برتر استان شناخته شد. استانداری از مدير بانک ملي استان هم به عنوان مدير نمونه استان تجلیل کرد.





هم چنان که گفته شد همه اين موفقيت‌ها برتافته از انسجام و يکدلي و يک زباني همکاران بود. بانك ملي استان گيلان سواي ارزيابي‌هاي استاني ،‌ در ارزيابي‌هاي داخل بانک ،‌ رتبه‌هاي آخر را  پشت سر گذاشت. پشت سر گذاشت و به رتبه ششم رسید. با این وصف افق آینده جلب نظر می کرد. اميد به آينده .

قسمت بیست و نهم
قسمت سی و یکم





  ارسال نظر

ايميل :  
وب سايت :  
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 


 
نظرات ارسالی
جناب فرجى عزيز باتشكر از اظهار لطف و محبت تان . اما موضوعى كه بيان كرديد نگران كننده است !
حسين زاده     وب سایت:

سلام جناب آقای حسین زاده رئیس دوست داشتنی و محبوب متن قابل تاملی بود اگر همه مدیران ما این نکته را مد نظر قرار بدهند عالی است .... اینجاها که مسئولین شهری براحتی همه کار می کنند ونظراتشان را تحمیل می نمایند حتی در انتصابات داخلی ما می شنویم که رد پایی از انها وجود دارد . این کارها تقریبا علنی شده البته باید به فکر بود این مشکلات میتوانند سرمنشا فسادهایی باشند که بعدها اتفاق خواهد افتاد............ ممنون و سپاسگزار .......... درود بر شما
M.FARAJI     وب سایت: mf84737.blogfa.com

جناب آقاى نوربخش ، با تشكر از اظهار نظر موشكا فانه و ابراز لطف تان . شبيه چنين موضوعى كه بيان نموديد اتفاق افتاده اما نه به اين بزرگى كه نقل كرده اند . سربلند باشيد .
حسين زاده     وب سایت:

سلام و عرض ادب جناب آقای حسین زاده از اینکه چند وقتی بعلت مشغله کاری نتوانسته بودم روزنوشته های جنابعالی را مطالعه و سرمشق امورات خود قرار دهم بسیار از خودم شاکی بودم تا اینکه امروز فرستی دست داد تا همه آنها را یک جا مرور کرده و یرای خود اندوخته ای داشته باشم . در تایید این اقدام شایسته و تحسین برانگیز و تصمیم به موقع و قاطع شما ، به نقل از یکی از همکاران خاطره ای را بازگو می کنم که اگر اشتباه نکرده باشم حضرتعالی هم در اتفاق این خاطره حضور داشته اید و اگرهم جنابعالی در این موضوع حضور نداشتید ایراد از راوی بوده و می توانید اصلاح فرمایید. در سنوات گذشته مدیر عامل محترم وقت ،بانک ملی جهت دیدار مراجع عظمای قم به اتفاق ...به قم مشرف می شوند ، استاندار قم از موضوع مطلع شده و اعلام می نماید که در معیت مدیر عامل بانک ملی به دیدار مراجع بروند که مدیر عامل پس از اعلام موافقت ، با اقتدار و حفط ابهت مقام رفیع صدارت بانک و بدون تعارف در صندلی جلوی خودرو مقامات می نشیند و مسیر ادامه می دهند ، در مسیر آقای استاندار از آقای مدیر عامل سوال می کند که شنیدم برای پرسنل بانک تسهیلاتی به مبلغ ... پرداخت کرده اید؟ ایشان با کمال قدرت می فرمایند این مبلغ ناچیزی است من تصمیم گرفته ام که تسهیلاتی میلیاردی برای پرسنل پرداخت نمایم تا پرسنل بانک با بهترین امکانات و بالاترین روحیه در خدمت مردم بزرگوار ایران عزیز باشند. و آقای استاندار با شنیدن این تصمیم مدیر عامل بانک سکوت اختیار می نمایند. البته حیف که اتفاقات روزگار به این تصمیم بزرگ مهلت نداد.
نوربخش     وب سایت:

جناب ابوئى عزيز ، نحوه ورود فرماندار به موضوع ، شناختى كه از شخصيت ايشان داشتم ، شرائط حاكم بر قضيه و براى اقتدار بانك و در امان ماندن رؤساى شعب از دخالت هاى بى مورد ناچار بوديم كه چنان تصميمى بگيريم و اتفاقا ً خروجى و بازخورد بسيار خوبى هم داشت .
حسين زاده     وب سایت:

سلام نمیشد به فرماندار بگویید ما هم از ایشان ناراضی هستیم حکم برکناری ایشان صادر شده است دارد مراحل اداری را طی میکند دیگر فرماندار با استاندار تماس نمیگرفت استاندار با شما تماس نمیگرفت -شاید توی این سه ماه رییس شعبه کاری میکرد که بانک شرمنده کارکنانش مشتریانش فرماندار و استاندار میشد بالاخره خودتان متوجه شده بودید که باید برکنار شود 3ماه برای بانک بدون هزینه نبوده -خوب اگر باید میرفت و حقش بود فرماندار باید میفهمید که مدیریت بانک این را زودتر متوجه شده و اقدام کرده -دوستار شما که قلبتان برای اقتدار بانک ملی می تپد
حسن ابوئی مهریزی     وب سایت:

جناب آقای پورلطف الله ، از حسن نظر و ابراز لطف تان تشکر می کنم . موفق باشید .
حسین زاده     وب سایت:

با سلام و احترام در تمامی روزنوشته های شما درس های مدیریتی مهمی نهفته است که اگر در همه استان ها اجرایی شوند شان و عظمت بانک ملی بیش از پیش نمایان می شود . ممنون از اینکه انها را در اختیار همکاران قرار می دهید
علی پور لطف اله     وب سایت: itmanager.blogfa.com

حسن آقا شما لطف داريد ، سربلند باشيد انشاألله .
حسين زاده     وب سایت:

باران که می بارد پرنده ها به دنبال سرپناه می گردند اما عقاب برای اجتناب از خیس شدن بالاتر از ابرها پرواز می کند . این دیدگاه است که تفاوت را خلق می کند . واقعا احسن به دیدگاه والایتان . قابل تحسین است
ارادتمند شما حسن     وب سایت:

جناب آقاى امين ، از اظهار نظرتان تشكر مى كنم . آدرس إيميل بنده در اختيار دوستان مى باشد تا اگر مشكلات و مسائلى قابل طرح و رسيدگى باشند ارسال نمايند .
حسين زاده     وب سایت:

با سلام و احترام برای شما و دیگر همکاران. سایت شما تنها جایی است که همکاران نظرات یکدیگر را متوجه میشوند اما سوال اینجاست چرا الان نباید بعضی مدیران بانک کارهای چند سال پیش شما را انجام دهند مانند کاری که همکارمان اقا محمد برای شما ارسال کرده متاسفانه این کارها به شدت قوت کاری و انگیزه و اعتماد را از همکاران سلب میکند.متاسفانه اهمیت سرمایه انسانی در بانک ملی کمرنگ شده است. مطلب آخر اینکه همانطور که به اقای رحیمی فرمودید مشکلات را به ایمیلتان ارسال کنید آیا به بنده هم این اجازه را میدهید؟با سپاس
امین     وب سایت:

جناب رضا ، باعث افتخار است كه اين مجموعه خاطرات مورد توجه وعنايت شما و ديگر مخاطبين عزيز قرار گرفته است . موفق و پيروز باشيد .
حسين زاده     وب سایت:

با سلام لذت میبرم از خواندنتک تک خاطرات قلبم از شادی خیلی سریع میزنه و قتی خاطرات شما رو میخونم
رضا     وب سایت:

شاهين عزيز ، متشكرم از ابراز لطف تان . خوشحالم كه اين نوشته هاى حقير مورد توجه تان قرار گرفته است . برايتان آرزوى موفقيت بيشترى دارم .
حسين زاده     وب سایت:

باسلام بنده از خیلی نوشته های حضرتعالی پند گرفتم و به کاربستم از جمله قسمت "بحران نگهبانی در اردبیل "و خیلی مسائل دیگر . من از این وب سایت بعنوان یک کلاس درس استفاده نمودم .توصیه نابجا خیلی آموزنده می باشد و پربار .زندگی تان پربار.
شاهین الهویردیزاده     وب سایت:

با تشكر از حسن نظرتان ، اميدوارم در آينده شاهد دخالت هاى نابجا نباشيم .
حسين زاده     وب سایت:

با سلام و احترام از خواندن مطلب جدید و اقتدار مدیریتی شما لذت بردم ولی متاسفانه همه مسئولین مثل شما نیستند متاسفانه دراستان ما برخی از انتصابات به توصیه مقامات صورت میگیرد , که خود مزید بر بی انگیزگی سایر کارکنان میگردد
همکار     وب سایت:

جناب آقاى ناصر ، ممنون از حسن توجه تان .
حسين زاده     وب سایت:

با سلام خاطره جالبی بود استفاده کردیم
ناصر     وب سایت:

آقاى رحيمى ، آدرس ايميلم به قرار زير مى باشد : m.hosseinzadeh@bmi.ir
حسين زاده     وب سایت:

ایمیل تان را ندارم
رحیمی     وب سایت:

جناب آقاى رحيمى ، با تشكر از ابراز لطف تان . اگر تمايل داشته باشيد مى توانيد درد دل و مشكل تان را برايم ايميل كنيد تا در حد توان پيگيرى نمايم . با آرزوى موفقيت براى شما .
حسين زاده     وب سایت:

جناب آقاى محمد ، با تشكر ، اميد دارم مشكلات تان بر طرف شود . موفق باشيد .
حسين زاده     وب سایت:

باسلام خدمت آقای حسین زاده آفرین به برخورد منطقی شما در خصوص مس‍اله بوجودآمده وحفظ شان ومنزلت بانک ولی.به خدا آقای حسین زاده ما درشعبه ای هستیم که بانک وسپرده های آن فدای بی برنامگی هایی اینچنینی شده ومسوولین استان وشهرستان دربانک روز به روز به همکاران فشار می آورند که طبق نظر فلان اداره بایستی ساعت کاری باشد وساعت کاری اینجا براساس فرمانداری و....می باشد ساعت7صبح تا6عصر بصورت یکسره و روزهای تعطیل هم باجه باشد.اما ما کارکنان این شعبه وباجه گناه این مشکلات رابر عهده مسپولین این اداره امور می دانیم ودیدارمان بااین مسوولین زورگو به قیامت.
محمد     وب سایت:

جناب صالحى، ممنون از حضور و اظهار نظرتان .
حسين زاده     وب سایت:

خاطره زیبا و مفید بود من که نهایت لذت را بردم
صالحی مدرس دانشگاه     وب سایت:

با سلام خاطره و تجربه خوبی بود مخصوصا آن تغییر رئیس شعبه که آقای فرماندار تماس گرفتند و پافشاری شما در عدم صدور حکم به موقع پاسخ شما خیلی جالب بود امیدوارم بانکداری الکترونیکی موجب نشود تا همکاران بانک ملی کمی در نظر ها عادی دیده شود و مثل ماجرا شما با فرماندار پایدار بماند
رحیمی     وب سایت: http://atrehmahdavi.blogfa.com





© Copyright 2011. All right reserved. تمامی حقوق متعلق به این سایت برای محمد رضا حسین زاده محفوظ می باشد.