Didgaheno.ir | Fa | En | Login        
قسمت سوم - بدبینی


11 خرداد 1393


              بدبيني

قسمت  سوم

بدبینی. بدبینی. بدبینی... متأسفانه بعدها و طی گذر ایام ،بدبینی عجیبی در مرکز نسبت به جایگاه حوزه‌ها به وجود آمده بود. گزارش های نامناسبی از عملکرد آن‌ها و به ویژه برخی از حوزه‌ها به مدیریت ارشد بانک می رسید. گزارش ها صفحه به صفحه می رسید و مسئولین را به این فکر می انداخت چه ضرورتی برای ادامه و حفظ جایگاه، تشکیلات و پست مدیریتی حوزه وجود دارد؟
آنها با این پرسش روبرو بودند آیا برچیده شدن آن جایگاه، تشکیلات و پست مدیریتی کارسازتر نیست؟... و در ادامه پرسش های بی‌شمارتر...
این چالش چند باری در جلسه هیأت‌مدیره بانک مطرح شد. مطرح شد تا تصمیم سرنوشت‌سازی گرفته شود. بقا یا برچیده شدن؟ ماندن یا رفتن؟
همان جا تجربه ها کارساز شدند. تجربیاتی حاصل از دوران حضورم در حوزه جنوب اردبیل. تجربیاتی برتافته از اداره ادارات امور شعب دو استان. آن چه شناخت قابل قبولی به این جایگاه و نقش کلیدی اش به من داده بود. به آسیب‌های بعدی اشراف داشتم. آن تجربیات مددیار شدند،‌ یاری‌ام کردند تا جانانه از ادامه حیات حوزه‌ها دفاع کنم. دفاع کنم و راهکار مناسبی برای بهبود شرایط  ارائه دهم.
جانمایه و شاه‌بیت آن گزارشات را می‌توان در چند جمله خلاصه کرد:
" ... رؤسای حوزه‌ها اغلب بی‌تفاوت شده اند و برای امور شعب وقت چندانی صرف نمی کنند. صرف نمی کنند و بیشتر به کارهای شخصی شان می‌پردازند و مراجعه‌ های شان به شعب برای وقت‌گذرانی است. هزينه هايي كه روي دست بانك مي گذارند به مراتب بيشتر از سود و منافع آن است."
در دفاعیه‌ام از خاستگاه و اهمیت وجود حوزه‌ها به مزایایی اشاره کردم  و اشکال اساسی را برتافته از دو چیز دانستم. اول فقدان سیستمی که به صورت آنلاین حضور و فعالیت رئیس حوزه‌ها را در شعب نشان دهد، و دوم انتصابات نابجای برخی از رؤسای حوزه‌ها.
آن جا اضافه کردم" ... برخی از مدیران استان‌ها برای آن که از دست برخی از همکاران، خودشان را خلاص کنند آنان را به پست رئیس حوزه می‌گمارند یا این که همکاری که در روزهای آخر خدمتش را سپری می کند، برای این که پیش از بازنشستگی ارتقائی به او بدهند، آنان را به این پست می‌گمارند و برخی دلایل مشابه دیگر".
همه این‌ها زمینه ساز تضعیف جایگاه رئیس حوزه و تشکیلات حوزه می‌شد. تشکیلاتی که اهداف اولیه‌اش را گم می کرد و منحرف می شد. می دانستیم رئیس حوزه‌ای که دانش و معلوماتش از همکاران زیرمجموعه، به ویژه از رئیس شعبه کمتر باشد بی تردید شکست خواهد خورد. رئیس حوزه‌ای که انگیزه نداشته باشد و صرفا برای سپری کردن روزهای آخر خدمتش آمده باشد چگونه می‌توانست به همکاران خود انگیزه و امید بدهد؟
بنابراین دیوار کج از برخی انتصابات بالا می رفت و سر به ثریا می زد. آن چه تلاش‌ها و دلسوزی‌های دیگران را هم زیر سؤال می برد. رئیس حوزه باید از بین همکاران با تجربه، با دانش و با انگیزه انتخاب می شد. مدیری که یار و یاور شعب و همکاران بود زمینه ساز توفیق حوزه‌ها را مهیا می کرد. همچنانکه در خیلی از موارد این گونه است. "
آن دفاعم بود و این پیشنهاد دوگانه ام:
1- ایجاد نرم‌افزار و سیستم آنلاین حوزه‌ها تا عملكرد آنها قابل رصد باشد.
2- انتصابات بجا و درست.
آن چه همکارانم در هیأت‌مدیره را مجاب کرد تا حوزه‌ها به کار شان ادامه دهند ولی با اصلاحاتی، با تذکراتی به مدیران استان‌ها در جهت انتصابات شایسته رئیس حوزه‌ها.

قسمت دوم

قسمت چهارم






  ارسال نظر

ايميل :  
وب سايت :  
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 


 
نظرات ارسالی
جناب "همکار" عزیز... بنده هم صحبت های شما را خواندم و واقعاً از ته دل افسوس خوردم :( به امید آینده ای بهتر :)
پوریا شاهوردی     وب سایت: www.taarlab.com

از نظر لطف تان تشكر مى كنم . اميدوارم اين مشكلاتى كه گفتيد هرچه زودتر بر طرف شوند .
حسين زاده     وب سایت:

با عرض سلام و ادب و خسته نباشید خدمت شما ریاست محترم جناب آقای حسین زاده:سخنان و صحبتهای شما در مورد بعضی از روسای حوزه ها کامل و بجا بوده است وبه نظر بنده حقیر مشکل اساسی در این مورد همان انتصابات نابجا و روابطی بدون در نظر گرفتن ضوابط و در نظر نگرفتن شروط لازم و بجا برای پستهای مدیریتی میباشد که اساسی ترین آنها شان مدیریتی احساس مسولیت به سازمان داشتن سابقه وتجربه کافی و بزرگ منشی و انسانیت است.یک مدیر زمانی موفق خواهد بود که بتواند با زیر مجموعه خود رابطه نزدیکی داشته باشد و ظرفیت پذیرش انتقاد و پیشنهاد از جانب زیر مجموعه خود را داشته باشد وکارکنان زیر مجموعه بتوانند براحتی با ایشان در ارتباط باشند و انتقادات یا پیشنهادات خود را به مسول خود اعلام دارند. در صورتی که خود بنده بخاطر انتقادم از ریس حوزه محکوم به کم شدن نمره ارزشیابی ام شدم چون از نظر ایشان بنده در حدواندازه نظردادن نبودم.ولی همکار دیگرمان بخاطر انجام دادن امور شخصی ریس حوزه می تواند در انتصابات حوزه وشعب تحت پوشش اظهار نظر کند واضافه کار و تعداد تشویقیهایش از دیگر همکاران که شایستگی های بسیاری دارند بیشتر باشد و چند روز رفتن مرخصی ایشان هم صرف اینکه برای ریس حوزه به قول خودمون پا دوئی میکنه لحاظ نشه و از حساب مرخصیش کسر نشه.جناب مدیر در بعضی از حوزها بی عدالتی روسای حوزه و دادن پستهای سلیقه ای و کیلویشان به آدمای های خودشون یا کسانی که بدرد شون خوردن به حد جنایت رسیده .ریس حوزه ای که خودش سلیقه ای وکیلویی پست گرفته قاعدتا برای زیر مجموعه خودش هم همین روش را اجرا میکند چون از دیگری ها یاد گرفته وبه زیر مجموعه هم انتقال میدهد.واین روال تا همیشه یکی بعد از دیگری ادامه خواهد داشت و اینگونه است که همکاران لایق و دلسوز بانک تا همیشه باید در جا بزنند و افراد نالایقی که این روش را یاد گرفته اند و برگزیده اند بالا بروند و این بالا رفتن آنها هیچ سودی در پیشرفت اهداف بانک ندارد و فقط سود شخصی برای خودشان دارد.چون این آدمها طبعا آدمهای مادی و کوته فکری هستند که فقط به دنبال پیشرفت خودشان هستند و به دیگران هیچگونه توجهی نمی کنند چه برسد به اهداف موسسه یا سازمانشان که هر چه دارند از نان و برکت همین سازمان است.در پایان خدمتتان عرض کنم که پستهای مدیریتی که بدون در نظر گرفتن ضوابط و مقررات اعمال شود به موفقیت دست نخواهد یافت چون تا انتها میشود مثال کبوتر با کبوتر باز با باز .کند همجنس با همجنس پرواز.وانسانهای اینگونه به دنبال انسانهای مثل خودشون میرن که نفع خودشون درونش باشه.چون بیش از این یاد نگرفته اند.و نگاهشان به مدیریت وپستهای مدیریتی در همین حد است.به امید آنکه روز ی برسد که در سازمان بانک ملی افرادی همچون جنابعالی آنقدر رشد کنند وبالا بروند که دیگر جایی برای جولان افراد نا لایق نباشد.وما صدها امثال شما را در بانک ملی به چشم ببینیم.بدون اغراق میگویم جناب آقای حسین زاده در مدیریت و کارتان از نظر بنده حقیر بی همتا هستید.برای انسانها ریاست وپست در دو معقوله قرار دارد 1 کسانی که نگاهاشان به پست و مقام صرفا جهت خدمت به مردم و محل کارشان و افراد زیر دستشان باشد 2 کسانی که پست و مقام را موقعیت شغلی برای پیشبرد اهداف و آمال و آرزوهای شخصیشان و نردبان ترقی در راه خواسته های فردیشان میبینند.از این دو نظر نتیجه میگیریم که انسانیت و کمال یکی از شروط لازم واجباری برای انتصابات درست و صحیح میباشد.شرمنده که وقت شریفتان را گرفتم .در پناه خداوند سالم وتندرست وپیروز باشید.خداوند یار و نگهدارتان باد.
همکار     وب سایت:

جناب آقاى شاهوردى ممنونم از اظهار نظر كارشناسانه تان .
حسين زاده     وب سایت:

با سلام، بنده واقعاً تا الان فکر نمی کردم که اینقدر تحلیلها و سیاست گذاریهای بانکی پیچیده باشه و اینقدر دقیق کارهای حوزه ها و شعبات رو آنالیز کنند. وقتی این مطالب رو می خونم، می بینم جدی جدی میشه یه فیلم خوب و آموزنده و بسیار مهیج از چالشهای موجود در مدیریتهای ارشد بانکی درست کرد تا اکثر مردم با این زحمات و تفکرات مدیران بانکی و اقتصادی بیشتر آشنا بشن. برای من که خوندن این مطالب با قلم زیبای شما مثل یه فیلم می مونه... خیلی ها فکر می کنن تو کشور ما همه مدیران رده بالا کم کارترین ها هستند، شاید هم باشند مدیران این چنینی، اما مدیران رده بالای دلسوز و پرکار هم کم نیستن. شاد و سربلندتر از همیشه باشید
پوریا شاهوردی     وب سایت: www.TaarLab.com

با سلام ،متاسفانه مشکلات و نقاط ضعفی که فرمودین همچنان دامن حوزه ها را گرفته نظیر انتصاب نابجا ، عدم آگاهی از وظایف مدیریتی تا جایی که شک نکنید بیش از نود درصد حتی تعریف مدیریت را هم نمیدانند ،عدم تزریق روحیه همکاری و شادابی و بهره وری به شعب و پرسنل زیرمجموعه و نداشتن قدرت اجرایی
    وب سایت: bmikarmand.persianblog.ir

با سلام و عرض ادب بنده حقیر نیز شاغل در سیستم بانکی می باشم و این را می خواهم بگویم من از تک تک مطالب ( بعنوان مثال موضوع بحران نگهبانی ) استفاده نمودم وبرای من خیلی مفید واقع شدند . ان شالله روزی برسد که روزی فرارسد تا همه دوستان دور هم جمع بنشینم و همه سوالات را بصورت زنده مطرح کرده و باهم گفتگو کنیم . ممنون .
شاهین الهوبردیزاده     وب سایت:

ممنونم جناب آقای صفری . این قصه سر درازی دارد .
حسین زاده     وب سایت:

باسلاماعیاد شعبانیه را خدمت آقای حسین زاده و همکاران و بازدیدکننده های گرامی تبریک عرض میکنم.و البته من میدانم که در لابلای این خاطرات ، علاوه بر تجربیات ارزنده، ناگفته های تلخی هم مستتر شده است.منتظر قسمت بعدی هستیم .
صابر صفري     وب سایت:

جناب آقای نوربخش ، متشکرم از لطف تان .
حسین زاده     وب سایت:

باسلام و تبریک اعیاد شعبانیه بر شما برادر بزرگورار و پرسنل معزز بانک ملی ایران توی چند روز اخیر فرصت نکرده بودم سری به سایت جنابعالی بزنم پس از مراجعه به سایت با خاطرات شیرین شما روبرو شدم و هر سه قسمت را یک جا مطالعه کردم که یقیناً برگ زرینی به تجربیات اینچانب اضافه گردید همانطوری که در نظرات قبلی عرض کرده بودم امیدوارم این اقدام شایسته جنابعالی بابی باشد برای بقیه مدیران ارشد بانک که ایشان نیز تجربیات کسب شده خودشان را در اختیار همکاران قرار دهند تا مدیران میانی و پایه بانک این تجارب گرانبها را سرلوحه امور خود در حوزه مسئولیت شان قرار بدهند ماندگار و سرافراز باشید.
عالم نوربخش     وب سایت:

آقا مجید ممنونم از لطف تان .
حسین زاده     وب سایت:

کاش سری دوم خاطرات قسمت هاش زود تموم نشن ....کاش خیلی از مدیران وقتی از تجاربشون حرف میزنن بتونن حرفهاشونو مثل شما بنویسن و در اختیار عموم قرار بدن اونوقت تاثیرش ماندگار میشه .... کاش نوشتن خاطرات واسه مدیران موفق تو ایران یه فرهنگ بشه و با تشکر از شما که این فرهنگ رو حداقل در بانک ملی ایران پایه گذاری میکنید.
مجید     وب سایت:

جناب آقای حسین زاده سلام وباتشکرازشمانسبت به دلسوزی دراین مجموعه.واقعاْ الان روسای حوزه ومدیرحوزه ماهمانگونه است که مشکلات راشمابیان نمودیدوگاه ها خودهمکاران دراین خصوص که شخص رپیس حوزه هیچ کاردرست حسابی انجام نمی دهدوفقط هزینه رابرمجموعه تحمیل میکندمتفق القول هستند.ازنظرمن وجوداینچنین رپیس حوزه ای برای مجموعه بانک فقط ضرروزیان خواهدبود.واسباب مشکل رابرای مجموعه پیاده خواهدنمود. خداخیرتان دهد
محمد     وب سایت:

دفاع بجای شما از حوزه و جایگاه آن قابل تقدیر است. امید اینکه این روحیه از بالا تا پایین به مدیران میانی نیز سرایت کند... مانا باشید.
همکار     وب سایت:





© Copyright 2011. All right reserved. تمامی حقوق متعلق به این سایت برای محمد رضا حسین زاده محفوظ می باشد.