Didgaheno.ir | Fa | En | Login        
پذیرش مخاطرات


28 ارديبهشت 1390
«جيمز بورك» بيان مي‌كند كه چگونه در اولين سالهايي كه در شركت جانسون به‌عنوان مدير واحد محصولات جديد، خدمت مي‌كرده است،‌ معني بخشش را فراگرفته است. ...

«جيمز بورك» بيان مي‌كند كه چگونه در اولين سالهايي كه در شركت جانسون به‌عنوان مدير واحد محصولات جديد، خدمت مي‌كرده است،‌ معني بخشش را فراگرفته است.
روزي وي به دفتر كار «رابرت وود جانسون» رئيس هيئت‌مديره شركت،‌ احضار شد. يكي از اولين طرح‌هاي وي با شكست سنگين مواجه شده بود. وقتي وارد دفتر شد، جانسون از وي سؤال كرد:
«آيا تو همان كسي هستي كه اخيراً آنقدر خرج روي دست ما گذاشته‌اي؟»
«بورك» به علامت تصديق سر خود را تكان داد. جانسون در پاسخ گفت: «خوب، من مي‌خواستم به تو تبريك بگويم. اگر اشتباهي مرتكب شده‌اي بدين معني است كه تصميمي گرفته‌اي و مخاطرات آن را پذيرفته اي و ما رشد نخواهيم كرد مگر اينكه مخاطرات را بپذيريم.»
داستان ديگر مربوط است به افسانه كاپيتان «كوهي آسوه» كه در سال 1968، هواپيماي دي.سي.8 خطوط هواپيمايي ژاپن را دو و نيم مايل دورتر از باند فرودگاه در آب‌هاي خليج سانفرانسيسكو فرود آورد. هواپيما با يك فرود بسيار عالي بر روي آب نشست. خوشبختانه در آن محل، خليج تنها حدود سه متر عمق داشت.
خدمه هواپيما با خونسردي كامل عمل نمودند. تمامي 96 مسافر به آرامي از طريق راه‌هاي خروجي اضطراري و قايق‌هاي نجات كه براي ايشان آماده شده بود، به ساحل رفتند. حتي به هواپيما نيز خسارت جدي وارد نشده بود.
بلافاصله بعد از واقعه، مجمع ملی ایمنی حمل و نقل، اقدام به بررسی مطلب نمود، کاپیتان «آسوه» به عنوان مقصر اصلی مورد پرسش واقع شد. بازپرس از وی علت عمل را جویا شد و از وی به همان روش معمول سؤال نمود که: چرا هواپیمای خود را 5/2 مایل دورتر از باند فرودگاه و بر روی آب نشانده است؟
پاسخ خلبان علیرغم اینکه در هیچ‌یک از متون رسمی نیامده، اما در محافل حرفه‌ای از معروفیت خاصی برخوردار شده است. وی بسادگی گفت: «اشتباه کردم» و تمامی مسئولیت خطای خود را به‌عهده گرفت. خدمه وی براساس سنت مرسوم در ژاپن که انتقاد از بالادست را مکروه می‌شمارند، در تمام مدت فرود، ساکت مانده بودند. با توجه به اینکه مطلب دیگری برای بررسی وجود نداشت، بازپرسان به جلسه خاتمه دادند و اجازه بازگشت به ژاپن را به خلبان و خدمه وی دادند.
اعتقاد ایشان بر این بود که در ژاپن کاپیتان از خدمت اخراج خواهد شد. اما به وی اجازه داده شد که خدمتش را ادامه دهد. بعد از یک سلسله مذاکرات با مسئولین هواپیمایی ژاپن و معاینات کامل پزشکی، او به پرواز ادامه داد و تا اواخر دهه 80 که بازنشسته شد، از عهده خدمت بر‌آمد. سازمان‌های فراگیر بخشنده هستند چرا‌که «اشتباه کردن خود تنبیه سختی است».



  ارسال نظر

ايميل :  
وب سايت :  
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 


 




© Copyright 2011. All right reserved. تمامی حقوق متعلق به این سایت برای محمد رضا حسین زاده محفوظ می باشد.