Didgaheno.ir | Fa | En | Login        
چالش‌های بانکی طرح مسکن مهر


7 مهر 1392

 

چالش‌های بانکی طرح مسکن مهر

 

مقدمه:

اخیراً به طور اتفاقی به مقاله‌ای برخوردم که متن آن برایم جالب بود. مقاله‌ای که جناب آقای عباس کمرئی عضو محترم هیئت‌مدیره بانک ملی نویسنده آن می‌باشد.

مقاله‌ای که قبل از آمدن ایشان به بانک ملی نوشته شده. مقاله‌ای که در شماره 1788 دوشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه 1388 در روزنامه‌ دنیای اقتصاد به چاپ رسیده است. اما آنچه برایم جالب بود، پیش‌بینی درست ایشان از آینده بانک‌ها و طرح مسکن مهر بوده است. باهم این مقاله را می‌خوانیم:

یکی از طرح‌هایی که توسط دولت طی سالیان اخیر به مرحله اجرا در آمده است، طرح مسکن مهر است. براساس این طرح مقرر شده متقاضیانی که عمدتا از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند با تشکیل تعاونی‌های گوناگون (محلی- کارمندی- کارگری و...) از طریق وزارت تعاون که مسئولیت ساماندهی آنها را عهده‌دار است، به‌منظور دریافت زمین به وزارت مسکن و شهرسازی معرفی شده و نهایتا بانک‌های منتخب که در حال حاضر بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، ملت، تجارت، رفاه کارگران و مسکن هستند نیز مکلف شده‌اند تسهیلات بانکی را در2 بخش آماده‌سازی و ساخت پرداخت نمایند.

سقف فردی تسهیلات مورد اشاره در سال 1387 مبلغ یکصدوپنجاه میلیون ریال به تفکیک 10میلیون ریال جهت آماده‌سازی و 140میلیون ریال جهت ساخت تعیین شد. مضافا اینکه براساس شیوه نامه‌های مصوب شورای عالی مسکن مقرر گردیده تسهیلات یاد شده به آسان‌ترین روش و بعضا خارج از ضوابط جاری بانک‌ها پرداخت شود.

اینکه ایجاد اینگونه تکالیف برای بانک‌ها در تعارض با بخشی از ماده 10 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است یا خیر از مقولاتی است که بیشتر از منظر حقوقی قابل بررسی است و اینکه با توجه به اصل 44 قانون اساسی و خصوصی شدن تعدادی از بانک‌های دولتی، انجام این تکالیف برای بانک‌های دولتی باقیمانده (مسکن و ملی ایران) به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر اینکه دولت همانند سال گذشته بانک مرکزی را وادار به اعطای خطوط اعتباری به بانک‌ها نماید و به عبارتی آن بخش از وظایف خود را که در قالب بحث افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و پرداخت مطالبات آنها از دولت تعریف شده از طریق تزریق پول پرقدرت به بانک مرکزی واگذار نماید نیز از جمله موضوعات قابل تامل هستند، لیکن در خصوص طرح مذکور این نگرانی وجود دارد که بحث مطالبات معوق و سررسید گذشته و همچنین موضوع طرح‌های نیمه تمام که از چالش‌های بزرگ سیستم بانکی کشور هستند به بخش‌مسکن که در حال حاضر از بابت این موضوعات در حداقل نگرانی قرار دارد، سرایت نماید، دلیل روشن آن هم این موضوع است که ظاهرا بخشی از زمین‌های واگذار شده به متقاضیان دارای اسناد رسمی و قابل قبول از نظر بانک‌ها نیستند و تعدادی نیز دارای معارض می‌باشند. از طرف دیگر بانک‌ها در اعطای این تسهیلات از طرق گوناگون در فشار قرار دارند و لذا ساز و کار رایج در خصوص اعطای تسهیلات مسکن در طرح مسکن مهر با توجه به شیوه‌نامه‌های طراحی شده و فشارهای وارده بعضا رعایت نمی‌شود. نکته قابل ملاحظه دیگر در این طرح توان مالی محدود تعدادی از متقاضیان است.‌

آنها به امید اینکه با دریافت زمین و تسهیلات بانکی قادر به ایجاد سرپناه برای خود خواهند بود به این طرح وارد شده‌اند در حالی که براساس محاسبات ساده، حداقل به میزان 70درصد از منابع درگیر بانک، سهم متقاضیان خواهد بود و این در حالی است که حتی تعدادی از متقاضیان در تامین سهم اولیه خود (مبلغ 5میلیون ریال) به منظور ثبت‌نام و واریز به حساب صندوق تعاون با مشکل مواجه بوده و در همین مرحله نیز متقاضی دریافت تسهیلات بانکی هستند.

مجموعه این عوامل می‌تواند این نگرانی را به وجود آورد که با فرض انجام تعهدات کلیه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط از جمله واگذاری اراضی مناسب و پرداخت تسهیلات گوناگون، با توجه به ساز و کار طراحی شده در اعطای این تسهیلات و همچنین توان محدود مالی تعدادی از متقاضیان، دولت و بانک‌ها در آینده با چالشی به نام مطالبات سررسید گذشته و معوق طرح مسکن مهر و پروژه‌‌های نیمه‌تمام طرح مورد اشاره مواجه خواهند شد که قطعا بر ساختار مالی بانک‌ها اثر نامناسبی خواهد داشت.


 




  ارسال نظر

ايميل :  
وب سايت :  
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 


 
نظرات ارسالی
جناب آقای کمریی ، ممنون از اظهار نظر و توضیحات تان .
حسین زاده     وب سایت:

دوست عزیز وگرامی ممنون از نقد جنابعالی قطعا طرح مسکن مهر در کنار نواقص ان منافعی نیز بهمراه داشته است لیکن چنانچه مجموعه طرح بصورت واحد مورد ارزیابی قرار بگیرد کاستی های ان از جنبه های متغیرهای کلان اقتصادی نمایان است .تزریق منابع پر قدرت بانک مرکزی به بانک مسکن و افزایش نقدینگی ایجاد عدم تعادل بین سررسید داراییها وبدهی های بانک یاد شده ایجاد بدهی غیر جاری مسایل عمده ای است که در سال هزارو سیصد وهشتاد وهشت و در اواسط اردبیهشت ماه ان سال عنوان شد گرچه این مسایل بارها در جلسات برگزار شده با مسولین محترم بعنوان نماینده بانک مرکزی عنوان شد لیکن همکاران موضوع را از زاویه دیگری رویت میکردند .
عباس کمریی     وب سایت:

همکار محترم با سلام ، در بالا به تاریخ چاپ مقاله در روزنامه اشاره شده است .
حسین زاده     وب سایت:

با سلام-چه خوب بود در دولت آقای احمدی نزاد این مطالب گفته میشد نه بعد از رفتن ایشان-ضمن اینکه دیکته ننوشته غلط ندارد -طرح بسیار بزرگی است قطعا نواقصی دارد
یک همکار     وب سایت:

ساخت و ساز مسکن به شکل فله ای یک رکورد در دنیا بود. رکوردی که ظاهراً رکود بازار مسکن را به دنبال داشت اما در واقع بازار مسکن رونق گرفت و مسکن مهر از رونق افتاد. در حال حاضر شما کافیست با خریداران مسکن مهر به صحبت بنشینید. همه آنها از بدقولی کارفرما گلایه دارند و کارفرما با پیمانکار مشکل دارد و پیمانکار پول بیشتری می خواهد و این میان بانک و اقتصاد کشور و میلیاردها تومان پول اصلاً مهم نبودند. عدم کارشناسی طرحهای هشت سال اخیر سالهای سال سیستم اقتصاد کشور را فلج خواهد نمود.
85906     وب سایت:

سلام. متاسفانه هم اکنون نیز با شروع شدن واگذاری واحدهای ساخته شده(علی الظاهر) به ثبت نام کنندگان؛ مشکل عدم بازپرداخت به شکل ملموسی نمایان شده است و مطمئناً در سالهای آینده یکی از چالشهای اصلی بخشهای ستادی و کارکنان شعب؛ وصول مطالبات این تسهیلات خواهد بود که با کمترین ضمانتها پرداخت گردیده است. مسئله ای هم که جناب آقای خدادادی هم فرمودند کاملاً صحیح است و متاسفانه سوء استفاده های هم توسط تعاونی ها صورت گرفته که واقعا جای تاسف دارد(با شعار عوام فریبانه نیاز قشر ضعیف به مسکن). همچنین به نظر میرسد باید تحقیقاتی در مورد تصویب کنندگان این وامها و سودهایی که خود در این مسیر به جیب زدند صورت گیرد.
حسین کمیلی     وب سایت: http://hoseinonline.mihanblog.com

سلام از دیگر مشکلات تعاونی های مسکن مهر،سوءاستفاده اعضای هیات مدیره اکثر این تعاونی ها می باشد که مهمترین دلایل این سوءاستفاده به شرح ذیل می باشد: 1-عدم شناخت اعضای تعاونی از همدیگر(معمولاً تعاونی های مسکن غیر مهر ،پرسنل یک اداره و شرکت هستند) 2-سواد پایین و بنیه مالی ضعیف اعضای هیات مدیره این تعاونی ها 3-به دلیل حجم بالای کار اداره تعاون،عملاً کار نظارت بر این تعاونی ها با مشکل برخورد
علیرضا خدادادی     وب سایت: http://khodadady.blogfa.com/





© Copyright 2011. All right reserved. تمامی حقوق متعلق به این سایت برای محمد رضا حسین زاده محفوظ می باشد.