Didgaheno.ir | Fa | En | Login        
قسمت سیزدهم –دستیابی به بازارهای جدید


15 امرداد 1393



دستیابی به بازارهای جدید

قسمت سیزدهم   

هدف اصلی دستیابی به منابع بیشتر بود. در چنین قابی سه برنامه تهیه گرديد و بلافاصله طی جلسه ای به رؤسای شعب و حوزه ها ابلاغ شدند.  جزئیات آن سه برنامه به قرار زیر بودند.


گام اول، حفظ مشتریان فعلی و اثرگذار


به رؤسای حوزه ها، رؤسای شعب و کارشناسان مأموریت داده شد پی در پی به محل کار مشتریان خوب و سپرده گذار سر بزنند. آن چه به تعامل و مودت بین بانک و آن ها انجامید. آن رفتار و این اقدام زمینه وابستگی آنان به بانک را بیشتر کرد. از طرفی به برپایی همایشی با حضور مشتریان معتبر در مرکز آمفی تئاتر اداره امور شعب دست زدیم و ضمن تشریح جایگاه بانک به آنان، برنامه ها را برای حمایت از مشتریان، مشتریانی که صاحبان اصلی بانک محسوب می شدند تبیین شد. در عین حال پذیرائی مناسبی نیز از آنان به عمل آمد و هدایائی هم به رسم یادبود تقدیم شان شد.
برای این منظور به هر شعبه، حوزه و شهرستان، متناسب با وزن شعبه و گنجایش سالن سهمیه ای اختصاص دادیم و کلیه دعوت نامه ها را شخصا امضا کردم تا آنان دریابند والاترین ارزش را نزد ما و بانک ملی دارند. برپایی آن همایش اثرات مفید و مؤثری گذاشت. مشتریان احساس غرور کردند و پس از همایش در حوزه کاری و منطقه خودشان به بازاریاب های صادق ما بدل شدند.


گام دوم، راه های جذب منابع جدید

طی جلسه ای به رؤسای شعب گفتم "... بیش و کم از بازارهای استان و منطقه شناسایی کاملی داریم. تا به حال هم اگر بانکی قدری منابعش را افزایش داده آن منابع را از دیگر بانک ها جذب کرده نه از بازار جدید". سپس افزودم " ... باید با حفظ بازار فعلی مان، باید به شناسائی و سراغ بازارهای جدید برویم". گفتم " ... شاید بپرسید چگونه؟! "
سپس به شرح و توصیف برنامه اساسی پرداختم"... دولت سالیانه برای کشور برنامه بودجه ای را تدوین می کند و از مجلس مصوبه ای دریافت می کند. آن مصوبه نشان می دهد در طول سال چه مقدار بودجه و چه مبلغی پول تزریق و تخصیص خواهد یافت. به چه منظوری، برای کدام پروژه و طرحی و برای کدام منطقه و استانی؟"
گفتم "... برویم و ببینیم دولت برای این استان چه پروژه هائی را تعریف کرده و در سال پیش رو چه طرح هایی اجرایی خواهند شد." ادامه دادم
"...ما رفتیم و از قبل  بررسی کردیم. بررسی کردیم و دریافتیم چندین پروژه سد؛ نیروگاه، راه سازی و پروژه های ریز و درشت دیگری برای استان تعریف شده اند."  سپس گوشزد کردم "... همگی از حالا باید به گوش باشیم. بگوش باشیم و به هوش تا به محض انتخاب پیمانکار، سراغ او به عنوان یک مشتری جدید برویم و برای شان حسابی مفتوح کنیم. چرا که همه بودجه ها به این حساب ها واریز خواهند شد. واریز خواهند شد و از آن حساب ها به تدریخ به مصرف خواهند رسید. "
حین تشریح آن برنامه تأکید کردم بدین منظور تیم ویژه  و خاصی تعریف و تشکیل شود تا همواره امور را زیر ذره بین ببرد و اطلاعات لازم و مورد نیاز را به موقع و سریع انتقال دهد. چنین هم شد.
سواي اين موضوع ،در آن دوران به اتفاق تعدادی از همکاران به شهرک های صنعتی استان می رفتیم و از اکثر پروژه ها، طرح ها و کارخانجات صنعتی و واحدهای تولیدی بازدید می کردیم. واحدهایی که هم پروژه های تحت مشارکت بانک ملی بودند و هم نبودند. با این وصف همه را تحت نظر داشتیم. همه را.
حین بازدید ها از مشکلات می پرسیدیم. می پرسیدیم تا دریابیم بانک ملی چه کمکی می تواند انجام دهد. آنان از این اقدام ما متحیر می شدند. متحیر می شدند از این که مدیران بانک ملی با حضور در محل کارشان، خواستار کمک به آنان می شوند. آن ها از این فرصت استفاده کرده و نیازهای شان را مطرح می کردند و ما هم تا جائی که مقدور بود یاری شان می دادیم.
آن راه و روش ما آوازه بانک ملی را در استان به اندازه ای بالا برده بود که همواره در همه محافل اقتصادی، به ویژه محافل تولیدي و صنعتی از بانک ملی به نیکی یاد می کردند. ما توانسته بودیم از آن بستر مشتریان معتبر و قوی بانک های دیگر را جذب کنیم.

گام سوم، بررسی عملکرد حوزه ها، شعب و رؤسای آنان


بر آن شدیم تا پس از استخراج اطلاعات و آمار فعالیت و عملکرد شعب طی ماه سپری شده، جلسه ای با حضور رؤسای حوزه ها و همه شعب برگزار کنیم و عملکرد هر شعبه را نسبت به ماه قبل مورد تحلیل قرار دهیم. به پنج شش شعبه ای که عملکرد خوب و موفقیت آمیزتری داشتند پاداشی داده می شد. از رؤسای مربوطه درخواست می شد تا در جلسه از روش های بکارگیری و تجارب موفقیت شان برای حاضرین سخن بگویند. تا هم سخنرانی در حضور جمع را بیازمایند و هم دیگران از تجارب مفیدشان بهره ببرند.

 


آن دسته از رؤسای شعب و حوزه ها قرار گرفته در رده های آخر باید پاسخگوی علت افت و کاهش عملکردشان می شدند. تقریباً همان روشی که در حوزه جنوب اردبیل بکار گرفته بودم این بار با تکمیل آن، در استان بکار گرفتم. بکار گرفتم و خیلی هم کارآمد شد.
 به هر حال، با اجرای آن سه گام منابع بانک ملی در استان حرکت صعودی و جهش منطقی را پیمود و به موفقیت ها و موقعیت های منحصر به فردی در کشور دست یافت. دست یافت که در قسمت های بعدی به برخی از آنها اشاره خواهم کرد.

 

قسمت دوازدهم

قسمت چهاردهم






  ارسال نظر

ايميل :     
وب سايت :  
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 


 
نظرات ارسالی
جناب على پور تشكر از حسن نظرتان . موفق باشيد .
حسين زاده     وب سایت:

سلام بسيار آموزنده و زيبا بود و بي شك نشأن إز عشق و علاقه اي فراتر إز وظيفه ميباشد أين علاقه و تلاش بي شك ستودني ست و ما كارمندان بانك ملي را دلگرم ميكند كاش همچين رويه هايي در تمام سطوح بانك وجود داشت تا اين بانك قدرتمندتر إز قبل فاتح قله هاي رفيع موقفيت مي شد
فيض اله علي پور     وب سایت: bmikarmand .persianblog.ir

متشكرم جناب آقاى الهويرديزاده ، برايتان آرزوى موفقيت دارم .
حسين زاده     وب سایت:

با سلام . درج این مطالب بسیار آموزنده و مفید هستند . وب سایت شما مانند کلاس درسی برای من شده که با مطالعه آنها به نوعی در نحوه کارکرد خود از آنها استفاده می نمایم . با آرزوی توفیق در تمامی مراحل زندگی منتظر قسمتهای بعدی هستم .
شاهین الهویردیزاده     وب سایت:





© Copyright 2011. All right reserved. تمامی حقوق متعلق به این سایت برای محمد رضا حسین زاده محفوظ می باشد.